Category: default

28 08 06 - 16:48

Zandvoort - het liep niet

Na op 24 augustus bij het ophalen van een geheel opgefriste Volvo 490 bij Christ van der Peijll geconstateerd te hebben dat Christ eigenlijk heel smerige koffie serveert, leek het een goed plan om de volgende dag het Senseo-apparaat maar mee te nemen naar Zandvoort. Dat was goed bedacht, want achteraf bleek dat er hierdoor in ieder geval nog iets was dat wel lekker liep. Voor de rest ging het knudde.

Het begon zo lekker, met een zesde tijd in de erg natte vrije training. Toen even later de baan droog was en de kwalificatie moest worden gereden liep het allemaal minder goed. Eerst maar eens binnengekomen na een rondje of vier, om de bandenspanning te verlagen met 0,2 bar rondom. De pitstop verliep volgens het boekje en de naburige Saker-teams hadden reden om jaloers te zijn. Nadien ging het iets beter maar echt vlotte rondetijden kon ik toch niet rijden en ik eindigde ergens in de achterhoede. Nou ja, de koffie was prima, beter dan dat bocht van gisteren.

Na een uurtje werd de eerste race gereden, over 12 ronden. Het ding liep gewoon niet. Ik was nog wel leuk in gevecht met Martijn van Ingen, die in de voorspelde regen kennelijk een mogelijkheid had gezien om weer eens wat stof van zijn Volvo te spoelen, maar ik kwam gewoon vermogen tekort om verder naar voren te rijden.

Tussen de beide races door heeft de halve crew van garage Van der Peijll onder mijn motorkap nuttige dingen staan doen met sleutels en schroevendraaiers, en dergelijk door mij onbegrepen speelgoed, en na dat wapengekletter had ik het vaste voornemen om er een mooie tweede race van te gaan maken.
Onderdeel van mijn strategie was om op de vrijwel nieuwe banden van start te gaan die ik eigenlijk alleen bij regen wil inzetten. Ik was er namelijk van overtuigd dat we een helse bui over ons heen zouden krijgen en dan zou ik ze wel eens een poepie laten ruiken!

OK, het bleef dus zo droog als op een zomerse dag in de Sahara, dus daar reed ik dan, op de verkeerde banden. Aanvankelijk kon ik de boys nog redelijk volgen maar na een rondje of 5 kon ik het spul niet meer bijhouden in deze race over 14 ronden. Na een rondje of 9 zakte ik zelfs dermate af dat ik werd ingelopen door 2 auto's achter me, opnieuw Van Ingen en ook JJ Verlaan meldde zich. Dat leverde wat schermutselingen op, maar ik bleef de beide heren uiteindelijk wel voor. Na het ingaan van de laatste ronde kwam Van Ingen er langs in de Tarzanbocht en dat kon ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan, dus ik zou Martijn wel even in de Hugenholtzbocht terugpakken, Eh, dat is niet gelukt. Ik kwam de Gerlachbocht verkeerd uit, het toerental zakte teveel en ik kreeg de briljante ingeving om eens even extra trekkracht te genereren door naar z'n twee terug te schakelen. Werkelijk geniaal, een Alonso zou het niet bedacht hebben. Klopt, en daarom is hij WK Formule 1 en ik niet. Ik schakelde terug, de achterkant blokkeerde en het ding ging dwarser dan een opstandige puber en nogal hard richting vangrail. Koel en beheerst (in volslagen paniek dus) rukte ik het kreng de andere kant op en zag nu JJ op mij af komen. Blik tegen blik geeft gedoe dus ik rammelde nog maar eens wat aan het stuur en ging nu weer richting bandenstapels. De snelheid was er grotendeels al uit dus heb ik het verder maar bij remmen gelaten en ik stond even later stil tegen de banden aan, lichtjes geschampt, maar zonder schade. Nou ja, een lichte deuk in het ego.

Absoluut niet vloekend of zo, het was immers optimaal verlopen, het rondje maar afgemaakt en daarmee de race als voorlaatste afgesloten. Geweldig. Nou ja, kijk maar naar de stand onder de button bovenin het scherm.