Category: default
01 05 06 - 22:59
Zolder, here we come
Vorig jaar reed ik voor het eerst op "de Omloop van Terlaemen" en was ik er voor het eerst weer terug sinds 10 mei 1982, toen ik daar was om als marshal dienst te doen bij de Grand Prix van België. Dat was, inderdaad, de dag na 9 mei 1982 en die dag op Zolder staat bij mij, eerlijk gezegd, dieper in het geheugen gegrift dan 1 mei 1994, Imola. Misschien bijna zo diep als 7 april 1968, Hockenheim. En nee, daar en toen deed ik geen dienst als marshal. Zo oud ben ik nou ook weer niet! (Als bovenstaande data en locaties je echt niets zeggen dan verwijs ik je naar Google of zoiets.)Maar goed, we praten hier over Volvo´s en niet over de decadente business die Formule 1 heet.
Het was een vermakelijke racedag, in 2005 op Zolder. Er klopte geen hout van, toen. Mijn auto werd te laat ter plekke gebracht. Ik miste daardoor de vrije training, verkende de baan dus tijdens de kwalificatie en was niet verbaasd dat ik daardoor behoorlijk achteraan stond voor de eerste race. Vervolgens miste ik de opwarmronde en mocht ik, op hagelnieuwe remblokken, vanuit de pitlane starten. Tijdens die race begaf de koppeling het waardoor ik de 2e race van de dag niet kon rijden en, na een spoedreparatie, de 3e race vanaf de laatste plek mocht starten en pas toen ontdekte dat ik de startlichten niet kon zien, vanaf mijn startplek. Maakt niet uit, plezier heb ik toch wel gehad.
Ook dit jaar gaan we op Zolder 3 races rijden op 1 dag. Ik kijk er naar uit, dat grappige baantje. De afgelopen winter is de baan volledig van een nieuwe asfaltlaag voorzien, dus dat belooft wat. Voor mij persoonlijk is het effe minder dat er ook een geringe aanpassing is gepleegd aan de lay out van de baan. Zolder kent 3 chicanes waarvan ik er, eerlijk gezegd, eentje totaal niet begreep, eentje enigszins snapte, en eentje lag mij wel. Dus, wat doen we? Natuurlijk, de ene chicane waarvan ik merkte dat ik daar wat meters kon pakken op de concurrentie is inmiddels aangepast. OK, me snel de nieuwe situatie eigen maken is het devies en dan maar hopen dat ik mijn relatieve voordeel op die plek behouden kan.
Op Zolder zal de trotse 490 voor het eerst rijden in de nieuwe kleuren. Nou ja, kleuren, laat dat meervoud maar achterwege. Het voorgeschreven grijs is uiteraard gebleven, maar het werd de hoogste tijd om, mede door mijn afschuw van het fameuze kinderspelletje voetjebal en de daarmee gepaard gaande nationale hysterie waaraan ik ronduit een bloedhekel heb, het oranje te vervangen door een wat spannender kleur. Althans, zo zal er door een bepaald deel van de bevolking (ongeveer 10% heb ik wel eens horen noemen) zeker naar gekeken worden. Of dat ook iets over mij zegt........ Dames, stel mij op de proef, zou ik zeggen.
We gaan ook dit jaar maar liefst 3 races rijden op Zolder. Na de vrije training en kwalificatie staan er een race over 12 ronden (start 11.15 uur), een race over 8 ronden (start 14.40 uur) en een race over 10 ronden (start 17.05 uur) gepland. Het is toch een stukkie van huis en ik hoop dat de medestrijders zich niet laten afschrikken door de afstand en er gewoon bij zijn.
Voor mezelf hoop ik gewoon dat het ding deze keer de hele Belgische dag heel blijft en dat ik lekker kan meedoen.